Framgångarna för Hummer stör tillverkaren av 4×4-originalet Jeep. Därför är det knappast överraskande när DaimlerChrysler visar Jeep-divisionens konceptbil till Detroitsalongen: Rescue. En gigantisk terrängbil som får Hummer att likna en liten räka…
Titta på bilden till ovan. Chryslergruppens designchef Trevor Creed är inte kort i rocken, ändå når Recues däck honom till naveln. Förklaringen är att bilen har punkteringssäkra 37-tummare, “bilens” hjulbas är hela 312 cm och chassibredden är 203 cm. DaimlerChrysler har inte släppt några totalmått, förmodligen därför att den trots allt är smalare än Hummer H1:s garageportsknäckande 220 cm. Men just det kanske man ska vara tacksam för, Hummer har ju svårt att ta sig fram genom skogen och passar bättre i ökenliknande terräng just på grund av yttermåtten.
Namnet Rescue betyder räddning och är en del i termen Search and Rescue som används både civilt och militärt för livräddning under svåra förhållanden. Jeepen är komplett utrustad för att söka och rädda – den har elaggregat, avancerat navigationssystem, satellittelefon, VHF-radio, digitalvideokamera med sändningsmöjlighet över satellit, både sökarstrålkastare med extrem räckvidd och arbetsbelysning runt om fordonet samt infraröda kameror för att hitta personer i mörker.
Interiören är bemängd med utrustning och har plats för fem personer, men det går även att fälla ned sätena för att få rum med en bår om helikopterevakuering inte är möjlig. Andra finesser är att dörrarna lätt kan tas av, vindrutan kan fällas fram och bakrutan sänkas ned – tillsammans med en stor sollucka fram och ett tygtak kan bilen göras nästan helt öppen i djungelklimat. Även terrängprestanda sägs vara fantastiska med 10 cm höjbar fjädring, från förarplatsen reglerbart däcktryck, TV-kameror under bilen för att föraren ska slippa gissa var stenarna befinner sig i relation till oljetråget, plus förstås vinsch både fram och bak.
DaimlerChrysler nämner förstås inte US Army eller någon annan försvarsgren, men tanken med Jeep Rescue är nog inte främst att skapa ett fordon för fjällräddningen. Istället för en stor Jeep-V8 har man valt en Cummins diesel av ej avslöjad volym. Cummins har nästan monopol på motorleveranser till det amerikanska försvaret och producerar allt från 130 hästars fyror till enorma V8:or på 2 500 hk. Så det behövs inte större fantasi för att gissa vad som är ändamålet med Rescue – nämligen att “rädda” hem några saftiga militärkontrakt…