Vi är många som ångrar att vi inte köpte vissa bilar till löjligt låga priser för 30 år sedan. På den fina bilutställningen Salon Retromobile i Paris fanns det ytterligare en chans att bita sig i läppen. Då hade nämligen Christie’s auktion på en rad dyra klassiker, som kostade peanuts på 70-talet…
I början av 70-talet försökte någon sälja en Mercedes-Benz 300 SL Roadster till mig för 30 000:-. På Christie’s auktion gick en likadan Roadster med uppskattat pris på 2,3 miljoner kronor. Bilen är en orenoverad lågmilare som troligen kräver en del kostnader innan den är i fullgott skick. 300 SL har varit ett dyrt investeringsobjekt under alla högkonjunkturer och nu är den på väg mot skyarna igen prismässigt.
För att inte tala om Citroën DS cabriolet, eller decapotable som fransmännen kallar dem. Öppna DS har ju aldrig varit någon dussinbil – men aldrig kostat orimliga pengar. Christie’s auktionerar nu ut en 83 hästars DS19 Cabriolet och förväntar sig att priset ska hamna på runt en halv miljon kronor. Nypriset 1964 var 22 140 Franc. Det här exemplaret har gått 10 000 mil och är nyligen godkänt av franska “controle technique”, bilprovningen.
Austin-Healey är ett annat märke som har blivit rejält dyrt med åren. En Healey i hyfsat skick kostade 5 000:- i början av 70-talet, idag finns det bara vrak kvar under 100 000:-. Christie’s visar upp en Austin-Healey 3000 Mark III -65 importerad från USA och exemplaret ska vara i riktigt bra skick. Uppskattat pris är 350 000:-, vilket inte känns otroligt med tanke på att “Big Healey” är mycket eftertraktade även i Frankrike.
Den som har en privat tävlingsbana att köra på kan göra ett riktigt kap på Retromobile. Christies visar en Meskowski-Offenhauser i auktionen med uppskattat pris på bara 60 000:-. Bilen kördes 1964-73 i USAC Champ Car Series och har en 4,2 liters Offenhauser V8 på okänt antal hästar. Christie’s har startat motorn och uppger att avgasljudet är “groundshaking”, marken vibrerar alltså. Förmodligen vibrerar även plånboken av skräck när man ska göra i ordning denna fantastiska racer, men visst är det billigt?
Betydligt dyrare är det koppel Bugatti som finns med i Christie’s auktion på Retromobile. 3-4 miljoner kronor verkar vara minimum om man ska ha en Bugatti i garaget. 15-20 miljoner kronor tror man att bilen på bilden ska inbringa, en Typ 55 Grand Sport med 160 hästars rak, kompressormatad åtta. Det här var en av trettiotalets verkliga superbilar och tillverkades i endast 38 exemplar, varav 30 finns kvar. Skicket är som när bilen lämnade fabriken och bara mindre karossmodifieringar har skett. Det här exemplaret har funnits i Frankrike hela tiden, men risken är stor att den nu exporteras. Fransmännen kan trösta sig med att det finns hela fem exemplar av T55 på det förstatligade Schlumpf-museet.