Audi har verkligen lyckats med det många, många försöker – att bli en allvarlig konkurrent till Mercedes-Benz och BMW. Genom att troget imitera originalens fördelar och lägga till sina egna unika egenskaper har Audi blivit en stor spelare i prestigenischen. Idag kommer knappt något ihåg Audi som 70-talets snabbrostande skrammelburk med rötter i folkbilen…
Nya Audi A6 har blivit en stor bil. Den är 4,92 meter lång, 186 cm bred , och 146 cm hög. Den har vuxit 20 cm på längden och 1 dm på bredden jämfört med 90-talets första A6 och är nu faktiskt 10 cm längre än Mercedes-Benz E-klass. Ett rejält stycke tysk kvalitetsbil, med andra ord. Storlek och kvalitet är nämligen två viktiga ingredienser i kampen om prestigebilsköparna.
Ett brett program är en annan nyckel till köparnas plånböcker. Här brukar konkurrenter som Volvo och Toyota falla, man vill inte ta de stora kostnaderna att utveckla 5-6 verkliga motoralternativ (inte bara trimningsgrader), flera växellådor och drivsystem. Audi erbjuder fem motorer, tre bensinare och två dieslar, från en 2-liters dieselfyra på 140 hk via tjänstebilsfavoriten, en 177 hästars, 2,4 liters V6, upp till en 4,2 liters V8 på 335 hk.
Lägg till sexväxlade manuella lådor som standard och sexstegade automater med manuell växlingsmöjlighet som extrautrustning plus fram- eller fyrhjulsdrift – du får ett brett program med så många A6-versioner att varje produktionsekonom borde få frossbryningar. Gamla A6 fanns i hela 28 versioner om man räknade med Avant. Det gäller att ha ett erbjudande till varje kund och nästan alla plånböcker.
Satsningen på quattrosystemet är en av Audis egna fördelar, en annan är de makalöst välgjorda interiörerna. Inte ens Mercedes-Benz kan prestera riktigt den höga kvalitetskänslan i reglage och klädsel som Audi har. Samtidigt lyckas Audi hålla en något lägre prisnivå och förhoppningsvis ökar den inte alltför mycket med nya A6. De svenska priserna är inte klara än, men helt klart blir A6 billigare än motsvarande BMW 5-serie. Än så länge törs inte Audi närma sig sina “finare” konkurrenter prismässigt, men det kommer nog det också.
Audi A6 standardutrustas med stabiliseringssystem, bromsassistans, krockkuddar fram, sidokrockkuddar, krockgardiner, lättmetallfälgar, klimatanläggning mm.
Motoralternativ:
4,2 V8 med 246 kW (335 hk), 420 Nn
3,2 V6 FSI med 188 kW (255 hk), 330 Nn
2,4 V6 med 130 kW (177 hk), 230 Nn
3,0 TDI V6 med 165 kW (225 hk), 450 Nn
2,0 TDI med 103 kW (140 hk), 320 Nn