Allt du någonsin behöver veta om däcktryck

Med den ökande kostnaden för bensin, som inte verkar ha något slut i sikte, försöker folk på olika sätt maximera bränsleeffektiviteten för att få mer valuta för sina pengar. Ett enkelt sätt att öka bränsleekonomin och din bils övergripande prestanda är att ha rätt lufttryck i däcken. Varje bil levereras med tillverkarens rekommendation om vilka däck som ska användas för det fordonet och vilket lufttryck som däcken bör hålla.

Genom att se till att du har rätt lufttryck i däcken maximerar du körkomforten, däckens hållbarhet och fordonets prestanda.  Ett korrekt lufttryck upprätthåller också däckens form som i sin tur påverkar rullmotståndet mellan vägbanan och däcket, bilens dragkraft och dess köregenskaper. Rätt lufttryck är vanligtvis inte synligt för blotta ögat, därför rekommenderas det att ha en lufttrycksmätare tillgängligt i handskfacket.

Lågt lufttryck                         

Om ditt däck läcker luft, eller helt enkelt inte har tillräckligt med luft i sig, kan livslängden på ditt däcks slitbana minskas dramatiskt. Däck med för lågt lufttryck böjer sig när det rullar, värm byggs upp inuti däcken och rullmotståndet ökar. Detta bidrar till lägre bränsleeffektivitet och en signifikant förlust av styrprecision och stabilitet.

Högt lufttryck

Däck med för högt lufttryck är hårda och därför inte så stötdämpande som de borde vara. Hål och skräp på vägen är skadligare för ett däck med högt lufttryck. Å andra sidan ger högt lufttryck en förbättring av styrprecisionen och stabiliteten.

Kontrollera däcktrycket

Rätt tid att kontrollera däckens lufttryck är på morgonen innan däcken har körts på för dagen. Tillverkarens rekommenderade lufttryck är vanligtvis en kall lufttrycksnivå, därför bör en kontroll göras före dagens stigande temperatur.

På vintern

Däckens vinterlufttryck kan vara högre än däckens sommarlufttryck. En vanlig rekommendation är att lufttrycket ska vara 0,2 Bar högre än normalt lufttryck under vintermånaderna. Vinterdäck tenderar att ha grövre och djupare mönster på slitbanorna och mjukare gummi, så att de kan vara smidiga under de kallare vintertemperaturerna. Detta gör att däcken ger större dragkraft på hala och snöiga vägar. Genom att öka lufttrycket i däcken får du mer stabilitet och högre prestanda.

På sommaren

Sommarkörning medför färre väderrelaterade risker än vinterkörning. Därför har dina däck en annan driftsprestanda på sommaren. Slitbanan behöver inte vara så djup och det är bättre med större kontaktyta mellan vägbanan och däcket, vilket ger ökad dragkraft. Det är inte en bra idé att ha för högt lufttryck i dina däck när det är varmt väder, eftersom det minskar däckens dragkraft och fordonets bränsleeffektivitet.

Det bästa sättet att säkerställa att dina däcks prestanda är på topp, är att hålla sig till tillverkarens rekommenderade lufttryck, som finns på däckens märkning eller i din manual. Mindre justeringar kan göras på grund av omständigheter och väderförhållanden, men var uppmärksam eftersom för mycket eller för lite luft kan göra stor skillnad för dina däck och din bränsleekonomi.

Leave a Reply

Your email address will not be published.